خوشه بندی یکی از شاخه های یادگیری بدون نظارت می باشد و فرآیند خودکاری است که در طی آن، نمونه ها به دسته هایی که اعضای آن مشابه یکدیگر می باشند تقسیم می شوند که به این دسته ها خوشه گفته میشود. بنابراین خوشه مجموعه ای از اشیاء می باشد که در آن اشیاء با یکدیگر مشابه بوده و با اشیاء موجود در خوشه های دیگر غیر مشابه می باشند
برای مشابه بودن می توان معیارهای مختلفی را در نظر گرفت مثلا می توان معیار فاصله را برای خوشه بندی مورد استفاده قرار داد و اشیائی را که به یکدیگر نزدیکتر هستند را بعنوان یک خوشه در نظر گرفت که به این نوع خوشه بندی، خوشه بندی مبتنی بر فاصله نیز گفته می شود
خوشه بندی به عمل تقسیم جمعیت ناهمگن به تعدادی از زیر مجموعه ها یا خوشه های همگن گفته میشود. وجه تمایز خوشهبندی از دستهبندی این است که خوشه بندی به دسته های از پیش تعیین شده تکیه ندارد. در دسته بندی بر اساس یک مدل هر کدام از دادهها به دستهای از پیش تعیین شده اختصاص مییابد؛ این دسته ها یا از ابتدا در طبیعت وجود داشتهاند(مثل جنسیت، رنگ پوست و مثالهایی از این قبیل) یا از طریق یافتههای پژوهشهای پیشین تعیین گردیده اند
در خوشه بندی هیچ دستۀ از پیش تعیین شده ای وجود ندارد و داده ها صرفاً براساس تشابه گروه بندی میشوند و عناوین هر گروه نیز توسط کاربر تعیین میگردد. به طور مثال خوشه های علائم بیماریها ممکن است بیماریهای مختلفی را نشان دهند و خوشه های ویژگیهای مشتریان ممکن است حاکی از بخشهای مختلف بازار باشد
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
خوشه بندی معمولاً به عنوان پیش درآمدی برای بکارگیری سایر تحلیل های دادهکاوی یا مدلسازی به کار میرود. به عنوان مثال، خوشه بندی ممکن است اولین گام در تلاش برای تقسیم بندی بازار باشد؛ برای ایجاد یک قانون که در همۀ موارد کاربرد داشته باشد و به این سؤال پاسخ دهد که مشتریان به چه نوع تبلیغاتی به بهترین نحو پاسخ میدهند اول باید مشتریان را به خوشه های متشکل از افرادی با عادات مشابه خرید تقسیم نمود و سپس پرسید که چه نوع تبلیغاتی برای هر خوشه به بهترین نحو عمل می کند
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
:: موضوعات مرتبط:
نرم افزا وکا ,
,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0